Η ΒΑΣΙΚΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΪΚΙΝΤΟ
Ελληνικά
|
Αγγλικά
|
Ερμηνεία
|
A | ||
Αϊ | Ai | Αρμονία |
'Αικι | Aiki | Αρμονία / ενοποίηση του Κι |
Αικικάι | Aikikai | Oνομασία του παραδοσιακού στυλ Αϊκίντο, όπως διαμορφώθηκε από τον ιδρυτή, Μοριχέι Ουεσίμπα (Ο Σένσεϊ) |
Αικίντο | Aikido | Η οδός της αρμονίας του Κι |
Aϊ Χάνμι | Ai-hanmi | Αρμονική στάση (το ζευγάρι στέκεται αντικριστά με το ίδιο πόδι μπροστά) |
Αουάσε | Awase | Μικτή άσκηση με τον ένα εταίρο να χρησιμοποιεί τζο ή μποκέν |
'Ασι | Ashi | Πόδι |
Ατέμι | Atemi | Χτύπημα (π.χ. ατέμι ουάζα = τεχνικές χτυπημάτων) |
Γ | ||
Γιάμε | Yame | Σταματήστε |
Γιόι | Yoi | Ετοιμαστείτε |
Γιόκομεν ούτσι | Yokomenuchi | Κυκλικό (πλάγιο) χτύπημα στο κεφάλι |
Γκάσο | Gassho | Οι παλάμες ενωμένες, σαν σε προσευχή |
Γκέικο (βλ. Κέικο) | Geiko/Keiko | |
Γκεντάν | Gedan | Χαμηλό ύψος (π.χ. Γκένταν ούτσι = χτύπημα στα πόδια/χαμηλή περιοχή του σώματος) |
Γκι | Gi | Σύντμηση του "κεϊκόγκι" |
Γιάκου | Gyaku | Αντίστροφο |
Γιάκου χάνμι | Gyakuhanmi | Αντίστροφη στάση |
Γιακούτε | Gyakute | "Ανάποδο χέρι". Κράτημα του τζο με τον καρπό προς τα κάτω. |
Γκίρι (Κίρι) | Giri (Kiri) | Κόψιμο |
Ζ | ||
Ζα | Za | Κάθισμα (π.χ. σέιζα, κίζα) |
Ζαζέν | Zazen | Κάθισμα Ζεν |
Ζανσίν | Zanshin | Συνεχιζόμενη προσοχή/προφύλαξη μετά από ολοκλήρωση τεχνικής |
Ζάφου | Zafu | Σκληρό μαξιλάρι που χρησιμοποιείται στο Ζαζέν |
Ζόρι | Zori | Ψάθινα σάνταλα (π.χ. "ήρθε στο ντότζο με το ζόρι") :) |
Ι | ||
Ιρίμι | Irimi | Είσοδος με το σώμα |
Ιρίμι άσι | Irimi-ashi | Ιρίμι με το πίσω πόδι |
Ιρίμι νάγκε | Iriminage | Ρίψη με είσοδο του σώματος |
Κ | ||
Κάιτεν | Kaiten | Γυρίζοντας |
Κάιτεν νάγκε | Kaitennage | Περιστροφική ρίψη |
Καμάε | Kamae | Στάση σώματος (π.χ. χιντάρι χάνμι καμάε = αριστερή τριγωνική στάση, δηλ. με το αριστερό πόδι μπροστά) |
Καμίζα | Kamiza | Ο χώρος στο ντότζο, όπου τοποθετείται η εικόνα του Ο Σένσεϊ. |
Κάτα (1) | Kata | Ακολουθία κινήσεων |
Κάτα (2) | Kata | 'Ωμος (π.χ. κάτα ντόρι = κράτημα του γκι στο ύψος του ώμου) |
Κατάνα | Katana | Ιαπωνικό σπαθί (η απομίμησή του είναι το μποκέν) |
Κέικο (Γκέικο) | Keiko/Geiko | Προπόνηση |
Κεϊκόγκι | Keikogi | Φόρμα προπόνησης |
Κεν | Ken | Ξίφος |
Κέσα | Kesa | Το μέρος του γιακά του γκι, κατά μήκος του στήθους. Χτύπημα με στόχο αυτή την ευθεία. |
Κέσα γκίρι | Kesagiri | Κόψιμο ξίφους κατά μήκος της κέσα. |
Κι | Ki | Ενέργεια, σκοπός/συνείδηση |
Κίζα | Kiza | Κάθισμα στα γόνατα, στηριζόμενο από τα δάχτυλα των ποδιών (στη σέιζα, τα πέλματα είναι επίπεδα, πάνω στο τατάμι) |
Κιού | Kyu | Βαθμίδα του Αϊκίντο, πριν το Νταν (αρχίζει από το 6ο και καταλήγει στο 1ο. Ακολουθεί το 1ο Νταν.) |
Κίρι (Γκίρι) | Kiri (Giri) | Κόψιμο |
Κιριοτόσι | Kiriotoshi | Κόψιμο προς τα κάτω |
Κίχον | Kihon | Βασικό |
Κόκιου | Kokyu | Αναπνοή |
Κόκιου νάγκε | Kokyunage | Ρίψη με αναπνοή |
Κόκιου ριόκου | Kokyu Ryoku | Η δύναμη της αναπνοής |
Κόκιου χο | Kokyu-ho | Η μέθοδος της αναπνοής |
Κόσι | Koshi | Γοφός, ισχίο |
Κόσι νάγκε | Koshinage | Ρίψη με το ισχίο |
Κότε | Kote | Καρπός του χεριού |
Κότε γκάισι | Kotegaeshi | Στρίψιμο του καρπού προς τα έξω |
Κότε μαουάσι | Kotemawashi | Στροφή καρπού προς τα μέσα (μια άλλη ονομασία του "Νίκιο") |
Κότε χινέρι | Kotehineri | Στρίψιμο καρπού (μια άλλη ονομασία του "Σάνκιο") |
Κούμπι | Kubi | Λαιμός |
Κουμπισίμε | Kubishime | Πνιγμός |
Κοχάι | Kohai | Νεαρός |
Μ | ||
Μάαϊ | Maai | Απόσταση |
Μάι ουκέμι | Mae-ukemi | Ουκέμι προς τα εμπρός |
Μακιουάρα | Makiwara | Αντικείμενο που χρησιμοποιείται για εξάσκηση σε χτυπήματα |
Μεν | Men | Χτύπημα με κόψιμο |
Μενούτσι | Menuchi | Το ίδιο με το "Σομενούτσι" |
Μι | Mi | Σώμα |
Μίγκι | Migi | Δεξιά (π.χ. μίγκι χάνμι καμάε = τριγωνική στάση με το δεξί πόδι μπροστά) |
Μισόγκι | Misogi | 'Ασκηση εξαγνισμού |
Μιτόρι γκέικο | Mitori-Geiko | Εκμάθηση με την παρατήρηση των άλλων |
Μοριχέι Ουσείμπα (O Σένσεϊ) | Morihei Ueshiba (O Sensei) | Ο ιδρυτής του Αϊκίντο (1902 - 1988) |
Μορότε ντόρι | Morotedori | Ο Ούκε (αυτός που δέχεται την τεχνική άμυνας) κρατά το ένα χέρι του Τόρι (αυτού που κάνει τη ρίψη) με τα δύο χέρια |
Μούνε | Mune | Πέτο |
Μούνε ντόρι | Munedori | Κράτημα και των δύο πέτων ταυτοχρόνως, συνήθως με το ένα χέρι |
Μουσούμπι | Musubi | Σύνδεση, ένωση |
Μποκέν | Bokken | Ξύλινο ξίφος |
Ν | ||
Νάγκε | Nage | Ρίψη, ή αυτός που ρίχνει |
Νάγκε ουάζα | Nagewaza | Τεχνικές ρίψης |
Νταν | Dan | Ανώτερη βαθμίδα του Αϊκίντο (1 - 10) |
Ντέσι | Deshi | Μαθητής, διδασκόμενος |
Ντο | Do | Οδός, τρόπος (π.χ. Αϊκίντο = η οδός της αρμονίας του Κι) |
Ντόζο | Dozo | Παρακαλώ (χρησιμοποιείται όταν δίνεται άδεια) |
Ντόμο αριγκάτο γκοζάμαστα | Domo arigato gozamashita | Ευχαριστώ πολύ (με ιδιαίτερα ευγενική χροιά). Λέγεται στο τέλος της προπόνησης, μαζί με το ρέι, από τους ντέσι στον σένσεϊ και αντιστρόφως. |
Ντόρι | Dori | Κράτημα (π.χ. Κάταντορι = κράτημα του γκι στο ύψος του ώμου) |
Ντότζο | Dojo | Χώρος προπόνησης, διδασκαλίας (Χόμπου Ντότζο: το κεντρικό ντότζο του Αικίντο στο Τόκιο, πρωτεύουσα της Ιαπωνίας) |
Ο | ||
Ο Σένσεϊ | O Sensei | Ο ιδρυτής του Αικίντο, Μοριχέι Ουεσίμπα |
'Ογιο ουάζα | Oyowaza | Εφαρμοσμένες τεχνικές |
Ομότε | Omote | Μπροστινό μέρος |
'Ομπι | Obi | Ζώνη |
Ονεγκάισιμάσου | Onegaishimasu | Παρακαλώ βοήθησέ με. Λέγεται στην αρχή της προπόνησης, μαζί με το ρέι, από τους ντέσι στον σένσεϊ και αντιστρόφως. |
Οσάε | Osae | Ακινητοποίηση |
Οτόσι | Otoshi | Ρίψη |
Ουάζα | Waza | Τεχνικές |
Ούκε | Uke | Αυτός που δέχεται τεχνική (ο επιτιθέμενος) |
Ουκέμι | Ukemi | "Υποδοχή με το σώμα" (ούκε = υποδοχή, μι = σώμα). Η τέχνη της πτώσης. |
Ούντε | Ude | Χέρι, βραχίονας |
Ουντεγκαράμε | Udegarame | Περιπλοκή βραχίονα |
Ούντε κίμε νάγκε | Udekimenage | Ρίψη συγκεντρωμένη στο χέρι (αλλιώς, "τζούτζι νάγκε") |
Ούντε οσάε | Udeosae | 'Αλλη ονομασία του "ίκιο" (η πρώτη ακινητοποίηση χεριού) |
Ουρά | Ura | Πίσω, από την πίσω πλευρά |
Ουρά σανκάκου | Ura sankaku | Η βασική στάση με το πίσω πόδι να σχηματίζει τρίγωνο με την ευθεία του σώματος |
Ουσίρο | Ushiro | Από πίσω |
Ουσίρο κίρι οτόσι | Ushiro Kiriotoshi | Κόψιμο προς τα κάτω από πίσω |
Ουσίρο ουάζα | Ushirowaza | Τεχνικές άμυνας έναντι επίθεσης από πίσω |
Ουσίρο ουκέμι | Ushiro ukemi | Πτώση προς τα πίσω με γύρισμα της μέσης (breakfall) |
Ούτσι (1) | Uchi | Χτύπημα (π.χ. "σομέν ούτσι", "γιόκομεν ούτσι") |
Ούτσι (2) | Uchi | Εσωτερικό (π.χ. "ούτσι κάιτεν νάγκε" = περιστροφική ρίψη προς τα μέσα) |
Ουτσιντέσι | Uchideshi | "Εσωτερικός μαθητής" Ο μαθητής που ζει μέσα στο ντότζο και έχει ρόλο μαθητή/ακόλουθου του σένσεϊ. (Π.χ. ο Τσίμπα Σένσεϊ ήταν ουτσιντέσι του Ο Σένσεϊ) |
Ρ | ||
Ρέι | Rei | Υπόκλιση |
Ρενζόκου | Renzoku | Συνεχόμενος |
Ρενζόκου ουτσικόμι | Renzoku Uchikomi | Συνεχόμενη επίθεση με χτυπήματα |
Ρίο κάτα | Ryokata | Και οι δύο ώμοι |
Ριότε | Ryote | Και τα δύο χέρια |
Ριότε μότσι | Ryotemochi | Κράτημα με τα δύο χέρια |
Ριότε ντόρι | Ryotedori | Κράτημα των δύο χεριών του Τόρι |
Σ | ||
Σαμπάκι | Sabaki | Κίνηση |
Σανγκάκου | Sangaku | Τρίγωνο ("σαν" = τρία) |
Σάτε | Sate | Καθήστε κάτω |
Σέιζα | Seiza | "Σωστό κάθισμα". Κάθισμα στα γόνατα (το πέλμα και τα δάχτυλα ευθυγραμμισμένα με το τατάμι) |
Σέμ-παϊ | Sempai | Αρχαιότερος (με περισσότερη πείρα και χρόνο άσκησης) |
Σένσεϊ | Sensei | Δάσκαλος |
Σίζενταϊ | Shizentai | Φυσικό |
Σίκο | Shikko | Περπάτημα στα γόνατα |
Σίμε | Shime | Στραγγαλισμός |
Σίμε ουάζα | Shimewaza | Τεχνικές στραγγαλισμού |
Σίχαν | Shihan | Τίτλος των ανώτερων σένσεϊ (π.χ. Τ.Κ. Chiba Shihan, 8th Dan) |
Σίχο νάγκε | Shihonage | Ρίψη σε 4 κατευθύνσεις (σι = 4, χο = μέθοδος, νάγκε = ρίψη) |
Σόκουμεν | Sokumen | Πλαϊνό |
Σομενούτσι | Shomenuchi | Κατακόρυφο χτύπημα στο κεφάλι |
Σόντε | Sode | Μανίκι |
Σόντε ντόρι | Sodedori | Κράτημα από το μανίκι |
Σορεμάντε | Soremade | Τελείωμα |
Σότο | Soto | Εξωτερικό (π.χ. σότο κάιτεν νάγκε = ρίψη προς τα έξω με περιστροφή) |
Σουάρι ουάζα | Suwariwaza | Τεχνικές με τον Τόρι και τον Ούκε καθιστούς σε "κίζα" ή "σέιζα". |
Σουμιοτόσι | Sumiotoshi | Γωνιακή ρίψη |
Σουμπούρι | Suburi | Ασκήσεις κοψίματος με τζο ή μποκέν |
Τ | ||
Τάι | Tai | Σώμα |
Ταιζούτσου | Taijutsu | Οι τέχνες του σώματος |
Τάι νο χένκο | Tai no henko | Στροφή σώματος |
Ταϊσαμπάκι | Taisabaki | Κίνηση του σώματος |
Τάνρεν ούτσι μακιουάρα | Tanren Uchi Makiwara | Εξάσκηση με μποκέν |
Τάντεν | Tanden | Κέντρο ενεργείας του σώματος (στο κάτω μέρος της κοιλιακής χώρας) |
Τάν-το | Tanto | Μαχαίρι |
Τατάμι | Tatami | Στρώμα |
Τάτε | Tate | Σηκωθείτε |
Τάτσι (1) | Tachi | Ξίφος |
Τάτσι (2) | Tachi | 'Ορθιος |
Τάτσι ουάζα | Tachiwaza | Τεχνικές που ξεκινούν από όρθια στάση |
Τε | Te | Χέρι (π.χ. κατάτε = ένα χέρι, ριότε = δύο χέρια) |
Τεγκατάνα | Tegatana | Η κόψη του χεριού (κατάνα = κυρτό ιαπωνικό ξίφος) |
Τεν | Ten | Παράδεισος - Ουρανός |
Τένκαν | Tenkan | Περιστροφή (μαζί με το "ιρίμι", οι δύο βασικοί βηματισμοί στο Αϊκίντο) |
Τεντσινάγκε | Tenchinage | Ρίψη ουρανού - γης (τσι = γη, νάγκε = ρίψη) |
Τζιούν-τε | Jyunte | "Κανονικό χέρι". Κράτημα του τζο με την παλάμη προς τα πάνω. ("τε" = χέρι) |
Τζο | Jo | Ραβδί (ένα όπλο του Αϊκίντο), μήκους περίπου 1.20m |
Τζόνταν | Jodan | Ψηλότερο επίπεδο (π.χ. τζόνταν τσούκι = χτύπημα στο πρόσωπο) |
Τζούμπι ούντο | Junbi undo | Ασκήσεις προθέρμανσης |
Τζουσάν νο τζο | Jusan no jo | Το τζο κάτα των 13 κινήσεων |
Τζούτζι | Juji | Σταυρός, όπως το γράμμα Χ |
Τζούτσου | Jutsu | Τεχνικές |
Το | To | Ξίφος (π.χ. "Ιάι-το" = η τέχνη του ξίφους) |
Τόμα | Toma | Μεγάλη απόσταση |
Τόρι | Tori | Αυτός που κάνει τη ρίψη |
Τοριφούνε | Torifune | Η άσκηση "κωπηλασίας" |
Τσι | Chi | Η γη |
Τσουντάν | Chudan | Μέσο επίπεδο (π.χ. τσουντάν τσούκι = χτύπημα στην κοιλιακή χώρα) |
Τσούγκι άσι | Tsugi-ashi | Βηματισμός με "γλίστρημα" (Ιρίμι με το μπροστινό πόδι) |
Τσούκι | Tsuki | Χτύπημα με γροθιά |
Τσούμπα | Tsuba | Πλαστικό τμήμα που στερεώνεται στη βάση της λαβής του μποκέν |
Φ | ||
Φουριτάμα | Furitama | Ενωμένα χέρια / ταλάντωση του τάντεν μετά από το τοριφούνε (Το αριστερό χέρι πάντα πάνω από το δεξί) |
Φουριταντόρι | Futaridori | Κράτημα από δύο αντιπάλους |
Χ | ||
Χάζιμε | Hajime | Αρχίστε |
Χάισιν ούντο | Haishin-undo | 'Ασκηση τεντώματος πλάτης |
Χακάμα | Hakkama | Μέρος της παραδοσιακής ιαπωνικής ενδυμασίας. Στην προπόνηση δικαιούνται να το φορούν οι κάτοχοι Νταν και οι γυναίκες. |
Χάνμι | Hanmi | Πλάγια στάση ("Μισό σώμα") |
Χάνμι χαντάτσι | Hanmi-handachi | Τεχνικές που γίνονται με τον Τόρι (αυτόν που κάνει τη ρίψη) καθιστό και τον Ούκε (επιτιθέμενο) όρθιο. |
Χάπο γκίρι | Happo giri | Κόψιμο σε οκτώ κατευθύνσεις |
Χαρά | Hara | Το χαμηλό μέρος της κοιλιακής χώρας, σωματικό και πνευματικό κέντρο (π.χ. χαρακίρι) |
Χάσο | Hasso | Κράτημα του τζο ή του μποκέν κατακόρυφα, στον δεξί ώμο. |
Χάτσι νο τζι γκάισι | Hachi no ji gaeshi | Τεχνική οκτώ κυκλικών κινήσεων |
Χιντάρι | Hidari | Αριστερό (π.χ. χιντάρι χάνμι καμάε = τριγωνική στάση με το αριστερό πόδι μπροστά) |
Χίτο ε μι | Hito e mi | Η βασική τριγωνική στάση ("Το να κάνεις το σώμα μικρό (ελαχιστοποίηση εκτεθειμένης επιφάνειας)") |
Χο | Ho | Μέθοδος (π.χ. κόκιου χο = η μέθοδος της αναπνοής) |
Κωνσταντίνος Μήλιος, 2000